Rozwój 4-latka

Rozwój społeczny i emocjonalny 
- Okres buntu i uporu

- Bije, kopie, ucieka
- Ma napady złości

- Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi

- Przeciwstawia się poleceniom
 - Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
 - Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
 - Uwielbia prowadzić dyskusje
 - Potrafi być opiekuńczy  i współczujący
  - Bawi się w grupie
  - Zaczyna się interesować różnicami płci
 
Rozwój fizyczny i motoryczny
 
-
W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża
 - Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy
  - Samodzielnie korzysta z toalety
  - Myje się, czyści samodzielnie zęby
  - Polepsza się sprawność motoryczna,  np.: narysowany  człowiek ma ręce, nogi i głowę
  - Skacze na 1 nodze
  - Naśladuje rysunek kwadratu
  - Wspina się na drabiny
  - Świetnie radzi sobie z 3 kołowym, rowerkiem
  - Nakłada nakrętki na słoiki, butelki
  - Układa puzzle do 10 kawałków
  - Ubiera i rozbiera się samodzielnie
  
Rozwój intelektualny
  -
Zna około 1500 słów
 - Ma jeszcze problem z używaniem zaimków, np.: mamo, czy mogę wyjść z ci państwo?
 - Rozróżnia, gdzie jest : przód, tył, na górze , pod spodem
 - Potrafi policzyc do czterech
 - Może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
 - Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie ,  potem II śniadanie, obiad, itp.
 - Pyta, co oznaczają różne  słowa
 - Chętnie słucha długich historii
- Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
- Zadaje mnóstwo pytań
- Potrafi się bawić w jedna zabawę 10 -15 min.
- Rozpoznaje ok. 8 kolorów

- Powoli zaczyna rozumieć znaczenia
- Zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki

- Rozróżnia czas
- Pamięta dużo imion, nazw

- Mowa jest zrozumiała

- Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr