Rozwój 4-latka
Rozwój społeczny i emocjonalny
- Okres buntu i uporu
- Bije, kopie, ucieka
- Ma napady złości
- Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
- Przeciwstawia się poleceniom
- Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
- Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
- Uwielbia prowadzić dyskusje
- Potrafi być opiekuńczy i współczujący
- Bawi się w grupie
- Zaczyna się interesować różnicami płci
Rozwój fizyczny i motoryczny
- W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża
- Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy
- Samodzielnie korzysta z toalety
- Myje się, czyści samodzielnie zęby
- Polepsza się sprawność motoryczna, np.: narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
- Skacze na 1 nodze
- Naśladuje rysunek kwadratu
- Wspina się na drabiny
- Świetnie radzi sobie z 3 kołowym, rowerkiem
- Nakłada nakrętki na słoiki, butelki
- Układa puzzle do 10 kawałków
- Ubiera i rozbiera się samodzielnie
Rozwój intelektualny
- Zna około 1500 słów
- Ma jeszcze problem z używaniem zaimków, np.: mamo, czy mogę wyjść z ci państwo?
- Rozróżnia, gdzie jest : przód, tył, na górze , pod spodem
- Potrafi policzyc do czterech
- Może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
- Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie , potem II śniadanie, obiad, itp.
- Pyta, co oznaczają różne słowa
- Chętnie słucha długich historii
- Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
- Zadaje mnóstwo pytań
- Potrafi się bawić w jedna zabawę 10 -15 min.
- Rozpoznaje ok. 8 kolorów
- Powoli zaczyna rozumieć znaczenia
- Zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
- Rozróżnia czas
- Pamięta dużo imion, nazw
- Mowa jest zrozumiała
- Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr