Polska podstawa programowa
-
01
Świat liter
Pracujemy metodą prof. Bronisława Rocławickiego - „Glottodydaktyka”. Z literami oswajają się już trzyletnie przedszkolaki. Dzieci uczą się wyodrębniać głoski i dzielić wyrazy na sylaby. Poznają pierwsze reguły ortofoniczne i ortograficzne, tak by uchronić się przed błędami w czytaniu i pisaniu w przyszłości. Zależy nam, by absolwenci ruszyli do szkoły z umiejętnością płynnego pisania i czytania ze zrozumieniem.
-
02
Świat liczb
Stosujemy metodę prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej- „Dziecięca matematyka”. Podczas zabawy liczymy, mierzymy, określamy długości, ważymy i orientujemy się w przestrzeni. Najmłodsi liczą to, co najbliżej nich, począwszy od palców. Starsze dzieci zapisują działania matematyczne, ćwiczą liczenie w pamięci i potrafią nazywać figury geometryczne. Uczymy też orientacji w czasie: nasi podopieczni liczą dni, tygodnie, miesiące i lata. W edukacji matematycznej przeliczamy kasztany, guziki, liście , muszelki itp. W ten sposób odwołujemy się do najbliższego otoczenia, skojarzeń i emocji, tak by weszły w abstrakcyjnych świat liczb i działań było dla dzieci jeszcze prostsze.
-
03
Świat artystyczny
Zauważamy i rozwijamy w dzieciach pasje artystyczne. Aby najmłodsi mogli za nimi podążać, organizujemy wiele zajęć plastycznych, artystycznych, tańca, gry na instrumentach. Doceniamy też potrzebę ekspresji i swobody. Zachęcamy je, by poprzez sztukę wyrażały siebie. Dzieci biorą udział w okazjonalnych przedstawieniach. Uczą się występować publicznie i oswajać tremę. W ramach comiesięcznych atrakcji specjalnych często organizujemy wizyty artystów, podczas których dzieci spotykają się ze sztuką i kulturą.
-
04
Świat przyrody i ekologii
Nasze przedszkolaki uczą się dbać o środowisko i wiedzą, że również od nich zależy, czy będą żyły w zdrowym i przyjaznym świecie. Organizujemy zajęcia tematyczne o ekologii, prowadzone w salach przedszkolnych i podczas spacerów. Eksperymentujemy, odpowiadamy na pytania : Skąd się bierze tęcza po deszczu, co to znaczy rosnąć jak na drożdżach, dlaczego nie możemy wymieszać oleju z wodą.
-
05
Świat muzyki
Zajęcia z rytmiki prowadzimy przy akompaniamencie keyboardu. Tańczymy, gramy i śpiewamy. Uczymy się podstawowych pojęć muzycznych i rozwijamy muzyczną wyobraźnię. Gramy na prostych instrumentach ( dzwonki, bębenki, flety, grzechotki, trójkąty) Uczymy piosenek znanych, nowych. Staramy się rozwijać w dzieciach zainteresowanie, pamięć i słuch muzyczny.
-
06
Świat gimnastyki
Na gimnastyce ogólnorozwojowej z elementami korektywy podnosimy sprawność fizyczną dzieci, kształtujemy prawidłową postawę ciała i pracujemy nad koordynacją ruchową.
-
07
Świat emocji
Świadomość ciała oraz przestrzeni własnej i cudzej rozwijamy korzystając z metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Uczymy, jak rozwiązywać konflikty, informować o swoich potrzebach i ewentualnych trudnościach występujących w relacjach z dorosłymi i innymi dziećmi.
Uczymy, jak rozpoznać i nazywać własne emocje. Pokazujemy, czym jest mądra asertywność i jak istotne jest stawianie granic. Uczymy, jak wychodzić z tzw. strefy pozornego komfortu i radzić sobie ze zmianami.
Dwujęzyczność
W oparciu o ideę zintegrowanego kształcenia przedmiotowo - językowego (Content and
Language Integrated Learning –CLIL) opracowaliśmy autorski program nauczania
dwujęzycznego, który zakłada realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego w
dwóch językach (polskim i angielskim).
Zajęcia anglojęzyczne prowadzone są w oparciu o brytyjski program wczesnego nauczania Early Years Foundation Stage. Uwzględnia on wszystkie kluczowe obszary rozwoju dzieci:
- Rozwój osobisty, społeczny i emocjonalny
- Rozwój fizyczny
- Komunikacja i język
- Literatura – czytanie i pisanie, w oparciu o program Jolly Phonics
- Matematyka – cyfry, kształty i wielkości
- Rozumienie świata, ludzie i społeczności, technologie
- Sztuka i kreacja
Szczegółowe informacje dotyczące programu mogą Państwo znaleźć na stronie internetowej: www.early-education.org.uk
Dwujęzyczna edukacja lepiej przygotowuje uczniów do życia w nowoczesnej Europie, ułatwiając im przyszłą mobilność zawodową i zwiększając ich motywację do nauki języka obcego. Podejście to pozwala na naturalne włączenie języka obcego do programu kształcenia ogólnego, dając tym samym możliwość zwiększenia czasu przeznaczonego na język obcy bez uszczerbku dla innych treści programowych.
Każdą grupą opiekuje się dwóch nauczycieli: nauczyciel polskojęzyczny, będący jednocześnie wychowawcą danej grupy, odpowiedzialnym za realizację programu dydaktycznego oraz nauczyciel angielskojęzyczny, realizujący program edukacji przedszkolnej w wersji anglojęzycznej. Nauczanie oparta jest na zasadzie One Person, One Language – jedna osoba komunikuje się z dziećmi tylko w jednym języku.
Stosowaną przez nas koncepcją jest early partial immersion - gdzie założeniem jest, iż udział języka ojczystego i języka polskiego powinien wynosić 50% /50%. W naszym przedszkolu dwujęzycznym nie odbywa się formalna nauka języka obcego, tylko dzieci mają z nim ciągłą styczność podczas pobytu w placówce. Język angielski jest stosowany w każdej dziedzinie codzienności przedszkolnej: podczas zabaw, toalety, spożywania posiłków, czy wyjścia na spacer. Metoda powstała w latach 60-tych w Kanadzie. Obecnie uznaje się, że jest to najskuteczniejsza metoda opanowania języka obcego.
Edukacja dwujęzyczna w naszym przedszkolu ma niewiele wspólnego z tradycyjnymi formami
uczenia języków obcych. W grupie dwujęzycznej zapewnia się dzieciom codzienny kontakt z
językiem na zasadzie „zanurzenia w nim Metoda Total Physical Response (TPR)
, co
zapewnia przyswajanie języka obcego w sposób naturalny.
Decydująca dla sukcesu wychowania dwujęzycznego wydaje się być metoda leżąca u podstaw
wszystkich programów nauczania bilingwalnego. Polega ona na tym, że język obcy nie jest
obiektem nauki, lecz językiem komunikacji, interakcji i przekazywania wiedzy w
przedszkolu.
Warsztaty
W naszym przedszkolu dzieci biorą udział w fascynujących warsztatach, podczas których działają, działają i jeszcze raz działają nabywając nową wiedzę nie w sposób podaniowy, ale poprzez aktywne uczestnictwo.