Rozwój 3-latka

Rozwój społeczny i emocjonalny

  • - Bawi się z innymi dziećmi
  • - Dzieli się z innymi
  • - Jest nastawiony na współpracę
  • - Zawiera przyjaźnie
  • - Słucha i wykonuje polecenia
  • - Lubi zabawy w dom, rodzinę
  • - Rozróżnia płcie
  • - Potrafi opowiedzieć o problemie
  • - Okazuje miłość bliskim
  • - Boi się ciemności, samotności
  • - Czasami adoruje jednego z rodziców
  • - Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
  • - Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
  • - Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu 

      „Lubisz mnie?”, „Kochasz mnie jeszcze?”

 

Rozwój fizyczny i motoryczny

  • - Sam myje ząbki
  • - Sam je
  • - Samodzielnie myje ręce
  • - Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
  • - Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych itp.)
  • - Wkłada buty
  • - Rysuje kwadraty i koła
  • - Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
  • - Chodzi na paluszkach
  • - Skacze na 1 nodze
  • - Przez chwilę stoi na jednej nodze
  • - Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
  • - Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
  • - Kopie i rzuca piłkę
  • - Jeździ na 3 kołowym rowerku

 

 Rozwój intelektualny

  • - Sprawnie posługuje się mową
  • - Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
  • - Ma bogatą wyobraźnię. Może mieć np.: niewidocznych przyjaciół
  • - Coraz więcej zapamiętuje
  • - Zaczyna dokonywać wyborów
  • - Uczy się rozwiązywać problemy
  • - Chętnie słucha bajek, opowiadań
  • - Zna kilka wierszyków i piosenek
  • - Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę
  • - Czasem się zacina, jąka  lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
  • - Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
  • - Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
  • - Zna imię swojego przyjaciela
  • - Nazywa podstawowe kolory
  • - Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
  • - Układa proste puzzle
  • - Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
  • - Potrafi powiedzieć, jak się nazywa i ile ma lat
  • - W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów