Rozwój 3-latka
Rozwój społeczny i emocjonalny
- - Bawi się z innymi dziećmi
- - Dzieli się z innymi
- - Jest nastawiony na współpracę
- - Zawiera przyjaźnie
- - Słucha i wykonuje polecenia
- - Lubi zabawy w dom, rodzinę
- - Rozróżnia płcie
- - Potrafi opowiedzieć o problemie
- - Okazuje miłość bliskim
- - Boi się ciemności, samotności
- - Czasami adoruje jednego z rodziców
- - Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
- - Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
- - Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu
„Lubisz mnie?”, „Kochasz mnie jeszcze?”
Rozwój fizyczny i motoryczny
- - Sam myje ząbki
- - Sam je
- - Samodzielnie myje ręce
- - Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
- - Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych itp.)
- - Wkłada buty
- - Rysuje kwadraty i koła
- - Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
- - Chodzi na paluszkach
- - Skacze na 1 nodze
- - Przez chwilę stoi na jednej nodze
- - Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
- - Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
- - Kopie i rzuca piłkę
- - Jeździ na 3 kołowym rowerku
Rozwój intelektualny
- - Sprawnie posługuje się mową
- - Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
- - Ma bogatą wyobraźnię. Może mieć np.: niewidocznych przyjaciół
- - Coraz więcej zapamiętuje
- - Zaczyna dokonywać wyborów
- - Uczy się rozwiązywać problemy
- - Chętnie słucha bajek, opowiadań
- - Zna kilka wierszyków i piosenek
- - Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótką rozmowę
- - Czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
- - Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
- - Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
- - Zna imię swojego przyjaciela
- - Nazywa podstawowe kolory
- - Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
- - Układa proste puzzle
- - Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
- - Potrafi powiedzieć, jak się nazywa i ile ma lat
- - W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów